.

söndag 20 augusti 2017

Tovade vantar: monthly makers



Dags att visa resultatet av Monthly Makers klädtema. Ja, så blev då mitt bidrag klart ändå: maskintovade och nålfiltade vantar.

När man maskintovar stickar man först enorma vantar i yllegarn som man sedan krymper genom att tvätta i maskin. Hos Ullcentrum hittade jag ett bra mönster som är mycket enkelt att förstå, även om man inte har så stor stick-vana. Jag gjorde herrmodellen för jag är rätt lång och vill inte ha vantar som är för små. Hellre lite större. Under arbetets gång hann jag ändå bli ganska orolig eftersom jag två gånger fick åka och köpa mer garn. Vantarna mätte till sist 36 cm, vilket kändes lite för stort.


Så här såg det ut när en vante var nästan klar. Den såg ut mer som en benvärmare än en vante. Min motivation inför att börja sticka vantar var väldigt låg och i detta skede var den ännu lägre, men jag är glad att jag slutförde det. Det gick faktiskt rätt snabbt att sticka när jag väl kom igång.

När vantarna var färdigtstickade slängde jag i dem i en vanlig 60 graders tvätt med lite andra plagg och visst blev de mindre men inte tillräckligt. Efter ytterligare en tvätt började det likna något och till min glädje passar de faktiskt. Jag hade gärna sett att de var lite smalare men det funkar även som de är nu.


Nu var jag äntligen framme vid det roliga - nålfiltningen. Jag hade sett framför mig att det skulle bli ett mönster i rosa, orange och rött men jag hade inte de färgerna på ull. Istället för att köpa ull valde jag de färger jag redan hade hemma och jag gillar resultatet. Nålfiltning är så roligt att jag nästan hade svårt att slita mig och mönstret växte och växte.


Här tänkte jag att vantarna var färdiga, men sedan lade jag till lite fler smådetaljer i den övre halvan.

Här är det färdiga resultatet. Mönstren blev inte helt identiska på de två vantarna men det gör ingenting tycker jag. Det ser bara mer handgjort ut, ifall man skulle få för sig att jämföra dem, vilket man sällan gör. Lite extra nöjd är jag också över att jag den här gången lyckades fota arbetsgången. Anledningen till det var att jag inte var säker på om jag skulle hinna klart och i så fall tänkte jag visa resultatet så långt jag hann.

Hos Elsa Lisa Larsson kan du se fler bidrag på temat kläder.

12 kommentarer:

  1. Åh vilka fina vantar! Så vackert med det kurbitsliknande mönstret och verkligen kul att få följa dig igenom hela processen. Smart idé att sticka stort och krympa - har problem med mina egna tumvantar att de släpper igenom kall luft när det blåser, så jag kanske skulle krympa dem en aning (och färga, de är ljusrosa - stickade dem i femte klass). Tack för inspiration och riktig myskänsla för en som skamligt nog börjat drömma lite om mörka kvällar med te, tända ljus och stickning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vantarna blir ju varmare också i och med att det är mycket garn i dem. Prova med dina ljusrosa! Bra att någon gillar hösten. Jag motsätter mig den med varje fiber i kroppen. En enda lång väntan till våren. Suck. Man kanske borde flytta ...

      Radera
  2. Helt magiskt fina! Vill ha, ha, ha! Båda teknikerna blir jag sugen på att prova när höstlöven snart faller. Jag förstår att Du blev ytterst tveksam angående storleken men vid valkning krymper det något enormt ... det vet den som av misstag fått med en ylletröja i en "vanlig" 40-graders tvätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Aha - är det valkning det heter? Riktigt häftigt fenomen faktiskt. Jo, man har ju sett oönskade krympningar men trodde liksom ändå inte att det skulle krympa så mycket.

      Radera
  3. Mønsteret er vakkert og desse vantane blei superfine! Synest det er bra jobba å fullføre sjølv om ein eigentleg ikkje er så veldig motivert med tanke på strikkinga :) Vantane ser i tillegg veldig gode ut og passar nok perfekt når hausten og vinteren kjem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var lite kämpigt med stickningen men är glad att jag höll ut.

      Radera
  4. Hjälp! Tror inte jag har sett snyggare vantar än dessa!! Att mönstret inte blev identiskt på de båda vantarna gör ju verkligen ingenting!! Bara charmigt och intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så snällt av dig! Man skulle haft en stickrobot som bara sprutade ut vantar färdiga att dekorera!

      Radera
  5. Gud, vad fina! Ser ut som en gammal kurbitsmålning! Love it!

    SvaraRadera
  6. Jättefina vantar! Kul att du provat något du inte har så stor vana av också. Känns det som att de är för vida som vanliga vantar kanske de kan funka som grytvantar extravaganza? :)
    Min erfarenhet av valkning är att det ofta krymper mer på längden än på bredden, kanske värt att ha i åtanke om du gör ett nytt försök någon gång?

    SvaraRadera
  7. vad fina dom blev! Så kul att få följa din skaparprocess också, hade ingen aning om att en gjorde på detta sättet!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!