.

onsdag 28 oktober 2015

Torkade äppelhuvuden /Dried apple heads


En magnifikt halloweenpyssel som jag hittade här är nu klart. De är gjorda av äpplen som torkats i ugn. Sedan målade jag mörkt kring ögonen och satte fast en pärla med en svart knappnål. Håret klippte jag från en gammal halloweenperuk och sydde ihop längs mittbenan innan jag limmade fast det på huvudet.


Jag torkade äpplena i ugnen i 65 grader. Jag provade innan att torka dem i 160 grader men de blev lite väl grillade. Först ska äpplena ligga i ett bad av salt och citronjuice för att musten ska sugas ur dem så att säga och för att de ska behålla sin ljusa färg. Själva torkandet tog hela dagen och en natt men jag hade bara ugnen på under dagen. I länken hittar du en mer detaljerad beskrivning på proceduren samt hur du skär ut ansiktena. Jag blev faktiskt sjukt nöjd med mina skallar. Fler pyssel finns på Craftschooling Sunday.


My favourite Halloween craft must be these heads made of dried apples. You soak apples in lemonjuice, water and salt, cut out the facial features and dey them in the oven on low heat for a day. After that you decorate their eyes and add hair. An excellent tutorial is found here. I fastened by eyes with a pin and skipped the staples on the lips because my lips were so thin. I cut some hair from my daughter's tangled halloween wig. I hope to see more halloween crafts at Craftschooling Sunday this week. 

3 kommentarer:

  1. Wow, vilken häftig och annorlunda idé! Och vad mycket jobb du måste lagt ned! Superläskiga och fina! =)

    SvaraRadera
  2. Jag hade glömt äppelgubbarna. Tack för påminnelsen, jag tycker dina gubbar blev superbra!

    SvaraRadera
  3. Ser ju ut som krympta huvuden-troféer! Mycket effektfulla!!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!