.

söndag 9 oktober 2016

EFIT - ett foto i timmen

Tack vare Anni upptäckte jag den här EFIT-sidan. EFIT står ju för ett foto i timmen och här kommer nu min dag timme för timme eller nästan i alla fall för som ni kommer att märka lyckades jag inte riktigt med exakt ett foto i timmen.


06:00 (egentligen 05:40 men jag kör på hela timmar). Blir väckt tidigare än vanligt av lillebror. Det blir Bolibompa från sängen. Lillebror har inget eget rum eftersom husets rum tog slut så han har sin hörna av vårt sovrum. Det har han inrett med det som är viktigt för honom. Mest Ninjago-planscher.


07:00 Vi förflyttar oss till köket och gör klart Lego Nexo Knights-bygget som legat nästan-färdigt ett tag på köksbordet. Sedan frukost.



08:00 Badning av lillebror och dusch av mor, dvs jag


09:00 Mastodontpass i tvättstugan. Viker undan all tvätt. Vi har fyra torkställ och linor i taket så det hinner samlas en hel del på en vecka. Kör i princip en maskin per dag så för det mesta behöver vi tömma oftare än en gång i veckan. Vi har också en stor hylla i källaren, typ bokhylla, där alla har varsin egen del så när man viker undan behöver man inte springa upp och ner för trappen hela tiden. Kan verkligen rekommenderas. När barnen blir stora nog att själva hämta sin tvätt från tvättstugan har vi höjt veckopengen lite. Blir liksom en bonus för att de gör sin del. Dessutom sorterar vi inte strumpor och underkläder. De läggs i några plastlådor och så får man ta sina egna därifrån. 


10:00 En omgång barn-yatzy med lillebror och storasyster.


11:00 Lagar kronärtskockslasagne. Receptet hittar du här. Har du inte provat tycker jag verkligen att du ska göra det. 


12:00 En kopp te efter maten


13:00 Njuter i soffan av vyn över att allt är undanplockat och att en snabb ytstädning genomförts. 


14:00 och 15:00 Utflykt i skogen. Tyvärr blev min kamera full precis när vi kommit dit. Jag hann bara ta en bild, typ för att testa hur det såg ut innan den lade av. Den här bilden får därför representera både kl 14:00 och 15:00. Fick tömma kameran när jag kom hem för att kunna fortsätta min EFIT.


16:00 Redigerar detta inlägg hittills och blir utmanad på Seterra av storasyster. Seterra är ett spel där du kan tävla i geografi. Vi körde Afrikas länder. Jag förlorade. 


Bonusbild "Bravo - Ditt resultat 57%". Vet inte om jag skulle kalla det "Bravo" direkt med just över hälften rätt. Dessutom var det inte första gången jag körde Afrika. Typ femte, men mitt bästa resultat hittills. 


17:00 Middag med spaghetti och älgköttfärssås och honungsmarinerad rödlök. Försökte undvika att ta en direkt matbild under dagen eftersom jag hade en aning om att det inte skulle vara min starka sida. Men nu blev det mat just kl 18:00 och jag var tvungen att ta ett foto och fick mina aningar besannade.


18:00-23:00 Såg Tristan och Isolde i livesändning från The Met i New York på bio. Den var fem timmar och jag satt längst fram och kunde inte med att dra upp mobilen en gång i timmen så visar bara starten kl 18:00.

Sedan blir det inte fler bilder för när den var slut åkte jag direkt hem och kastade mig i sängen och det blev ingen mer heltimme den här dagen. Inser också nu att mitt EFIT kanske blev lite tokigt på ännu ett sätt eftersom detta visar min dag den 8:e oktober och jag publicerar det den 9:e oktober. Kanske var det tänkt att det skulle visa ens dag den 9:e? Nåja, nu får det vara som det är. 



14 kommentarer:

  1. Roligt att se din dag timme för timme. Variation och lycka. Min dag hade nog blivit riktigt enformig. Trädgårdsarbete 9-14.30 sedan soffan och tv resten av dagen. Ha Ha! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Kul att få följa din dag! Den där lasagnen ska här testas.

    SvaraRadera
  3. Oj, fem timmar bio! Det hade jag aldrig velat utsätta mig för ;)
    Mysigt med skogsutflykt!

    SvaraRadera
  4. Vad skoj att Du är med i EFIT! Det ser ut som om Din dag varit fylld av full fart. Härligt kunna komma ut i skogen! Här hällregnar det så en skogspromenad känns inte så motiverande för närvarande :)

    SvaraRadera
  5. Ojoj, 5 timmar bio? :)
    Spagetti och köttfärssås är mumma det!

    SvaraRadera
  6. Oh, den där lasagnen måste jag testa, kronärtskocka är ju supergott!

    SvaraRadera
  7. Hej och välkommen!

    Kul med nytt ansikte! Typiskt när kameran lägger av!
    Ha en skön kväll!

    // Anna

    SvaraRadera
  8. Kikar in på din spännande dag. Jag tror man helt enkelt gör den dagen man vill och så postar man på 'rätt' dag :-)
    /Annika
    https://auroraaurum.wordpress.com/

    SvaraRadera
  9. Vad kul att se vardagsfoton från ert hem. Känner ju igen en del detaljer feån tidigare men nu blev det mer helhet vilket var roligt.

    SvaraRadera
  10. Tittar in på din dag. Även om den var i går, men så stor skillnad är det ju inte eller??

    SvaraRadera
  11. Riktigt härligt inlägg och vilket fantastiskt badkar sedan!

    SvaraRadera
  12. Kul att du är med på EFIT!
    Tristan och Isolde var visst fantastisk! Jag hade velat gå (har bara två kvarter till en Folkets-hus-bio), men det blev film hemma istället.
    Känner igen det där med att rummen tog slut. Här hade vi bara ett barn när vi köpte hus och så plötsligt var de fyra ...
    Ska spana in lasagnen.

    SvaraRadera
  13. Hej, frågesporten verkar skoj och receptet intressant. Kanske törs jag testa vid tillfälle, gillar att prova nya recept o kronärtskocka gillar jag. Tack för titten på din dag

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!