.

lördag 22 juni 2013

Adresslappar


Som en förberedelse inför semestern tänkte jag göra adresslappar av krympplast. Jag fasar inför att stå vid bagagebandet och se den ena svarta kabinväskan efter den andra glida förbi på bandet. Det är lätt att ta fel. Nu är jag rätt noga med att se till att jag får med mig rätt väska, men det räcker ju med att en person är lite mer slarvig så är förväxlingen ett faktum. För att motverka detta gjorde jag bagagelappar som ska särskilja mina svarta väskor från alla andra. En del har som syfte att enbart vara särskiljande medan andra fick namn och adress  som en traditionell adresslapp.

Come holiday times I made luggage tags of shrink plastic. I made both traditional tags with my name and address as well as tags that would separate my bags at first glance from the sea of black bags on the airport's luggage belt. The picture show one of the latter which translates "On the way home, finally". I made the tags rather large and visualized a "normal" sized tag as the end result. However, they shrank horrendously, and turned out minute. The luggage tags is my contribution to Craftschooling Saturday. 


Lapparna var rejält stora från början, 8x13 cm, och jag såg framför mig hur de skulle krympa till hälften av originalstorleken och bli som "vanliga" bagageetiketter. Men dra på trissor vilken massiv krympning som ägde rum! Lappen blev knappt synlig, jämför storleken med dragkedjan på bilden. Jag blev så besviken att jag inte orkade mäta slutresultatet. Av bilden framgår ju att de är ungefär som två frimärken i storlek. Större krympplastbitar blir svårt att göra eftersom de lätt krullar upp sig och klibbar ihop i sig själv när de blir för stora. Jag fick arbeta rejält för att räta ut ett par av mina. Jag fäste mina med ståltråd, men det finns säkert både snyggare och bättre sätt för detta. Adresslapparna är mitt bidrag till Craftschooling Saturday



1 kommentar:

  1. Hejsa

    Jeg elsker krympeplast. Sikke nogle fine ting du har lavet.

    Jeg er en ny følger af din blog via GFC.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!