.

torsdag 20 april 2017

Monthly Makers: djur


Monthly Makers tema den här månaden presenteras av Mikaela Puranen och temat är djur och det är alltid kul när man vet direkt vad man ska hugga in i. Efter min papir mache groda (hatad av alla utom av mig) tänkte jag att jag ville prova materialet lite mer. Det här projektet tar en hel del tid i anspråk så jag satte igång direkt för att hinna klart innan deadline.


Temat passade perfekt så här i påsktid när man ändå har en del fjädrar. Till det här projektet behövde jag i och för sig fylla på med fler fjädrar men i påsktider är det rätt fördelaktigt pris på fjädrar.

Förutom fjädrarna är materialet väldigt billigt och man får tillfälle att återbruka lite skräp.

Jag använde kartong, hushållspapper, målartejp, hemkokt tapetklister, färg, ögon och fjädrar. Projektet tog några dagar för det tog ett tag att torka mellan varven.


En kort beskrivning av processen: jag gjorde en stomme av hushållspappersrullar och kartong för att få den form jag ville ha. Jag tejpade ihop den med målartejp. Sedan kokade jag tapetklister av 4 dl vatten, ½ dl socker och 1 ½ msk potatismjöl. Man blandar allt och värmer i kastrull tills den första bubblan kommer och tar då snabbt av blandningen från värmen. Låt svalna.



För att forma svanen exakt som jag ville ha den blötte jag bitar av rivet hushållspapper i tapetklister och applicerade på pappstommen. Ta inte för tjocka lager utan låt torka ordentligt mellan varven. Jag lät den torka två dagar innan jag lade på nästa varv. Till slut hade jag den form jag ville. Eftersom jag skulle sätta på fjädrar gjorde det ingenting om den var lite ojämn. När jag var klar målade jag den. Där jag skulle ha fjädrar målade jag den vit.


 Fjädrarna limmade jag upp med mer snabbtorkande lim. Jag satte en liten klutt i änden på fjädrarna och tryckte fast dem. En del fick jag klippa till för att de var för långa. Det var väldigt kladdigt - små, små dun från fjädrarna överallt i luften och näsan och överallt och lim på fingrarna  Det var definitivt den tristaste och jobbigaste biten. Till slut klippte jag till basen som jag gjort rätt stor från början så att den passade i en ram jag hade.


Min observante syster påpekade genast att svanen saknade huvud och att min svan visserligen var fin men påminde om en orm med näbb. När jag jämförde med ett foto såg jag att hon hade helt rätt, men jag är ändå väldigt nöjd med min ormsvan. Nu ska det bli kul att se vad ni andra har skapat för djur! Se alla inlägg hos Mikaela.



11 kommentarer:

  1. Vilken pjäs! Oerhört verklighetstrogen och ståtlig där den kommer ut ur väggen! Känns liksom inte "uppstoppad" utan mer som en med förmågan att gå genom väggar. Väldigt häftigt bidrag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har faktiskt inte tänkt på det på så sätt, men kollade hemma nu och det ser faktiskt ut som att den kommer ut ur väggen.

      Radera
  2. Huvudlös till trots (visst är det svårt att veta hur djur faktiskt ser ut!) så tycker jag den är helt underbar. Hade jag varit hemma hos dig så hade jag nog sprungit runt till andra sidan väggen bara för att se om resten av svanen fanns där. Klockrent med ramen. Och med de tomma vid sidan om. Vad har du målat dem med för att få dem så blanka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte helt lätt att veta hur djur verkligen ser ut. Man är lite för influerad av Disney och den fantombild man har av djuret. Ramarna är målade med röd högblank färg.

      Radera
  3. Hihi, vilket projekt!! I love it!! Du har såna häftiga idéer och detta är bland det roligaste jag sett på länge!:)

    SvaraRadera
  4. Å men va cool och intressant idé! Är inte på något sätt vän med svanar ;) men denna va väldigt fin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Jag vet inte om jag heller är vän med svanar, men den här svanen har blivit min vän, om än inte mina barns. De aktar sig noga för att få med svanen på de selfies de tar. De tycker det är enormt pinsamt att vi har den hemma.

      Radera
  5. Men wooow vilken häftig! Så verklighetstrogen med fjädrarna och du har verkligen fångat formen på en svan!

    SvaraRadera
  6. Vilken häftig! Jag håller med de andra om att det känns som att den är på väg ut ur väggen :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!