.

söndag 8 maj 2016

Groda i papir mache


Helgen lämpade sig bra för att prova ett projekt som jag länge tänkt prova. Papir mache. Egentligen har jag påbörjat den för länge sedan men eftersom den var så stor har den fått torka ordentligt mellan varven. Slutfinishen blev i alla fall klar nu. Det blev en gigantisk groda ovanför dörröppningen till köket. Lillebror är inte förtjust alls, men han får vänja sig. Kanske är det ändå en prins som döljer sig bakom allt.


Som grund tejpade jag ihop kartong och tidningspapper till den form jag ville ha. Äggkartonger blev ögonen. Till fingrarna använde jag sugrör och toarullar. Sedan var det bara att finjustera formen med hushållspapper uppblött i tapetklister. Jag gjorde eget tapetklister av potatismjöl och det fungerade fint. Slutligen täckte jag min groda med tygbitar.


3 kommentarer:

  1. Instämmer med lillebror i detta, den är ju läskig! Jag hade nog gått fort genom den dörren för att inte riskera att fångas upp av jättegrodans klistriga tunga.

    SvaraRadera
  2. The frog looks like it wants to jump on someone. I hope it's not me. But what a fun thing to make! Well done!
    Amalia
    xo

    SvaraRadera
  3. Förstår mig inte alls på lillebror, detta är ju ett underbart konstverk! Så himla fin finish med tyget! Det inspirerade mig som bara sjutton (och påminner lite om Ernst Billgrens mosaikdjur)!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!