.

torsdag 17 november 2016

Textiltryck på canvas



Min äldsta dotter har gjort textiltryck! Eftersom jag inte själv var den som stod för själva handarbetet kunde jag för en gång skull ha ro att fota processen. 


Hon skar ut motivet och tejpade upp pappret på ett bomullstyg. 


Sedan stöpplade hon med en svamp i hålet. Vi använde vanlig akrylfärg blandat med textilmedium.



Så här såg det ut då. Fast nu är det renhuvudet som stöpplats och inte älgkronan.



Sedan lyfte hon bort mallen...


... och kvar blev motivet.


 Jag fick stryka den och häfta fast den på kilramen. Vi använde målarduk med ram från CC Hobby.


Så här blev de färdiga tavlorna.


Jag tycker att de blev väldigt fina och hon var nöjd själv också. Det är så roligt när barnen vill skapa något med mig även om det i detta fall var hon som skapade och jag som, på nåder, fick fota. Till slut fräste hon att jag skulle sluta fota, så man får liksom hålla sig på lagom nära avstånd när man umgås med nyblivna tonåringar.

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Har ni testat att tvätta något som är tryckt med textilmediumet?

    Sv: Mozartrullar lät smidigt, DenDär hittade ju på en variant av kulorna med Katarinasmak men rullar låter ju enklare att göra. Tiosa gärna om hur ni gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mozartrullar är superenkelt att göra en variant själv. Köp nougat, skär av en stång, rulla in den i mandelmassa, pensla på smält choklad och strö över hackade valnötter. Mumsigt och enkelt!

      Radera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!