.

onsdag 19 april 2017

Färgglada barndomsminnen


Nu har jag slagit till igen på Tradera. Stig Lindbergs mönster Blues finns på både skålar och fat av ornamin. Jag har hört sägas att de designades för matförvaring på sjukhus, faten skulle läggas ovanpå skålarna som lock och sedan kunde man ta av dem och så blev det en liten bricka till skålen. Jag vet inte om det stämmer, men jag kan tänka mig att det livade upp sjukhusmiljön om det stämmer.

Det här mönstret är dessutom ett barndomsminne eftersom min mamma alltid serverade (och fortfarande serverar) mellanmål på Blues. De har hållit förvånansvärt bra i 40 års maskindiskande. De skålar som jag klickat hem nu hoppas jag ska överleva till mina barnbarn.


Ett annat barndomsminne är IRA-burken som vi alltid hade pärlor i när jag var liten. Jag bara ääälskar mönstret och färgerna på den! 


En annan favorit är den här brickan som också sätter igång lycko-vibbar hos mig på grund av de klara färgerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!