.

måndag 7 september 2015

Plastneccessär /Toilet bag made of plastic bags


Jag har sparat en plastpåse som jag gillar och tänkt att jag ska göra något av den. Häromdagen surfade jag efter idéer och hittade Vem pysslar som beskriver hur man syr en plastneccessär. På den översta bilden har jag förstärkt påsen genom att stryka fast några lager genomskinliga påsar och klippt till påsen i lagom stora bitar.


Dragkedja inhandlades på Röda korset, billigare än nytt men ändå inte helt billig tyckte jag. 25 kronor fick jag ge. Gillade ringen på dragkedjan extra mycket så det var absolut värt det bara för ringen. Istället för att titta på beskrivningen hos Vem pysslar kastade jag mig över materialet och bara sydde. Jag är rätt nöjd med den men borde nog ha tittat lite på beskrivningen ändå så hade den blivit ännu bättre. Som det var nu fick jag lite problem med ena änden av dragkedjan. Jag kände mig lite orolig för att sprätta i plasttyget och tvingade istället in allt under pressarfoten och sydde fast de delar som stack ut. Det blev tillräckligt bra.



Nu får vi se hur länge den håller, men egentligen gör det inget om hållbarheten inte är tiptop. Materialet kostade ju trots allt totalt 25 kronor. Plus några ören för de genomskinliga påsarna om man ska vara petnoga. Fler pyssel finns på Craftschooling Sunday.


I found a description on how to make a toilet bag out of plastic bags on this Swedish blog. I have long saved a nice looking plastic bag thinking that it would come to good use one of these days and when I found the description I knew it was time for the bag to transform into another kind of bag. I created a kind of plastic fabric by cutting up the plastic bag, covering the parts with a transparent plastic bag and ironed it. I added several layers of transparent bags to make the fabric more sturdy. Finally I sow it together. More crafts can be seen at Craftschooling Sunday. 

1 kommentar:

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!