.

torsdag 1 oktober 2015

Kvistar med garn / Twigs with yarn


Ett av mina favoritpyssel. all time, är när jag får användning för skräp. Dvs saker jag inte trodde jag skulle få användning för och som jag tänkt slänga. Den här gången var det ett melerat garnnystan jag köpt på barnens begäran men det visade sig att det inte var så kul att använda. Mest kul att se på. Nystanet har varit supertrassligt och jag har trasslat upp det och klippt av det och gjort flera mindre nystan av i hopp om att det skulle bli använt, men icke. Tänkte precis slänga det men precis när jag stod med nystandet (läs: nystanen) i handen ovanför papperskorgen kom jag ihåg att jag tänkt göra kvistar virade i garn. Detta garn passade toppen till ändamålet eftersom det innehöll så många färger. Jag sekatörade av lite kvistar från äppelträdet och började vira garn och tala om meditativt. Jag hade tänkt göra en kvist men använde upp alla garnrester av nystanet. Det var enklare än jag föreställt mig, bara att vira på och fästa när kvisten tog slut med en knut och lite textillim.

Jag fick fundera lite på hur jag skulle fästa dem i en hållare men det slutade med att jag spikade in en spik i botten och borrade minimala hål i träbitar och stack ner dem där. Själva träbitarna är kanske inte så vackra men hela installationen står nu på badrumsskåpet där bottenplattan inte syns i alla fall. Jag önskar jag kunde sälja garnvirade kvistar så jag fick göra en kvist per kväll. Såååå avslappnande att tillverka. (Jag vet att det låter helt rubbat, men det var verkligen roligt.) Mer pyssel hittar du på Craftschooling Sunday,


One of my all time favourite crafts is when I get to use things that I normally would have no use for. This turned out a perfect example of that. I have long wanted to try to wind yarn around a stick or twig. I realised we might have snow soon so I broght some twigs in doors and let them dry for a bit. I had some multicoloured yarn that was all tangled up and useless since it was not possible to untangle it without cutting it up into smaller bits. This was a perfect match for this craft.

In top of everything I really, really enjoyed winding up the yarn. It was so relaxing I ended up making five sticks, using up all every single scrap of the yarn. I know the base is quite horrid but these are placed on top of my bathroom cabinet so the base is never seen. More craft can be seen at Craftschooling Sunday.

1 kommentar:

  1. Ååååå... tänk att linda in hela påskriset sådär och så hänga i ägg och kycklingar.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!