.

lördag 24 september 2016

Aqua faba chokladpudding och blåbärsglass


Ja, inte är det sommar i luften men den klematis jag planterat i juni blommar igen. Den skulle blomma två gånger och det är verkligen trevligt att få se blommor på väg att slå ut denna årstid. Det är tredje gången jag planerar en klematis och första gången den överlever. Hurra! Kanske blir jag en trädgårdsfantast till slut i alla fall? Trädgård är ju inte mitt stora intresse direkt, men det är ju alltid kul att se lite blommor.


Vi har också provat två nya recept som var helt underbara. Jag tänkte visa bilder på dem men de såg så otroligt äckliga ut när jag fotat dem att jag avstår. Ni kommer bara att bli äcklade. Nu får ni istället skapa era egna bilder i huvudet. Det första var chokladpudding gjord på aqua faba (kikärtsspad). Vispa aqua faba från en fp kikärtor till ett hårt skum och tillsätt socker bitvis. Jag tog cirka 1 dl. Smält choklad i vattenbad. Jag valde 70%-ig choklad med apelsinsmak. Blanda choklad och aqua faba-vispet, häll i glas och kyl ett par timmar. Supergott! (Men ni kan ju tänka er hur bilderna på chokladpuddingen såg ut när den inte var stylad).

Det andra var blåbärsglass. Vispa 5 dl grädde, blanda i en burk kondenserad mjölk och ca 200 gram tinade och krossade blåbär. Frys. Det här blev också en höjdare! Smälte så där lagom, inte stelfruset och sedan rinnigt som annan hemmagjord glass lätt kan göra. Receptet hittade jag i Ica-tidningen men jag ser att Ruth har ett likadant med Nutella och kaffesmak. Det måste vi prova nästa gång för den här glassen gör vi definitivt igen. Saffranssmak kanske? Fläder? Finns hur många smaker som helst att prova och den är rätt imponerande på att bjuda till gäster också. Kan varmt rekommenderas alltså. Vill ni se en fin bild på glassen tycker jag ni ska ta och surfa in till Ruth.

2 kommentarer:

  1. Nutella och jordnötssmör blandar jag i min ;-)

    SvaraRadera
  2. Det måste ju provas. Låter som en bra kombo med sött och salt. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!