.

torsdag 4 oktober 2012

Kök


I Fabriken betar vi oss igenom rum efter rum. Det är roligt att se alla olika idéer och hem. Idag är det kökets tur och mitt kök är grönt och blått. Det är ett kök som har kvar lådor och skåp från -56 då huset byggdes.


Lådhandtagen ser ut så här och jag vet inte vad de kallas. Varje gång jag är på besök hos någon som har ett IKEA-kök förundras jag över hur lätt en låda kan glida ut. Man behöver bara använda en fingertopp. Här är det ett rejält grabbatag som gäller för att få ut lådan. Man får också ge lådbotten en omgång med  ett sterainljus då och då för att öka glidet. 


Jag vet inte vilken färg lådorna hade från början men på kanten av några av lådorna syns en karamellrosafärg. På några andra syns ljusgult. Kaklet är inte bevarat utan utbytt mot en glasskiva. I fjol bytte vi glasskivan i samband att vi ändrade lite i köket. Frågan var då vilken färg vi skulle välja på skivan? Vånda, vånda, vånda att bestämma färg. Till slut slog vi till med vitt. När skivan kom visade det sig att den inte alls såg vit ut, utan turkos eftersom glas i sig inte är vitt. Väggarna var nymålade i grönt och passade det med det turkosa? Jag vet inte riktigt, men nu får det vara så och jag har börjat gilla det.  


Väggarna är den gröna färg som gör att det dallrar inom mig av lycka. Lindblomsgrönt, vårgrönt, ljusgrönt. Tyvärr gör aldrig kameran färgen rättvisa. Den ser mer ut som den smutsgula färg som man såg i kommunala korridorer eller på institutioner förr. Jag börjar tvivla på om den är fin - är det fel på kameran eller på mig? I jämförelse med soffan ser väggen extra trist ut. 


Soffan är en gammal bäddsoffa, en tung pjäs som man inte flyttar i ett stycke eftersom den är så massiv. Den måste först delas i två bitar, utdragsdelen och själva ryggstycket innan den kan flyttas. Innan ommålningen var den blekgrön med lite mörkare detaljer. Det här är förmodligen inte sista kostymen den får på sig. Färg är för mig ett roligt sätt att pigga upp livet på och ett enkelt sätt att få lite ny-känsla på vardagliga saker. 

Kika nu in i de andra köken!

7 kommentarer:

  1. Åh, gillar verkligen de där gamla skåp- och lådhandtagen. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker väggen ser jättefin ut, men så gillar jag också den där smutsgula färgen. :) Femtiotalsgul brukar jag kalla den i mitt huvud, tycker att den för tankarna åt det hållet.

    SvaraRadera
  3. Ert kök ser bara så fint ut! Härliga färger!

    SvaraRadera
  4. Härligt och mycket personligt kök. Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt färglatt och personligt!! *gillar*

    SvaraRadera
  6. tänk att jag vet precis vad du menar med att man får ta i lite... Vi har flyttat från ett ikea-kök till ett 50-tals kök. Inte lika praktiskt, men väldigt charmigt!

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder. Soffan är ju att dö för. Vi letar också en fräsig köksoffa, det är inte det lättaste att hitta.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!