.

söndag 8 december 2013

Ljusstake


Jag brukar alltid göra en adventsljusstake själv, men efter misslyckandet med betonggjutningen i år tappade jag lusten helt och hållet och fick falla tillbaka på en gammal goding. Den här har inte riktigt den rätta adventskänslan eftersom ljusen inte står på rad, men den är lite rolig med behållaren under som man kan fylla med det som faller en in.



Mellan första och andra advent hade jag glitter och kulor i den. Nu har jag bytt till mossa, granris och kottar. När jag gick ut för att hämta granris faller blicken på dotterns experiment med att fylla ballonger med vatten och frysa dem som låg så lockande på trappen. Jag kunde inte motstå iskulan som låg där och norpade åt mig den och lade i ljusstaken. Endast för fototillfället givetvis, vem vill ha en ljusstake med en ocean under?



Nu gick det inte att helt återställa isbiten, eftersom rätt mycket mossa fastnade i den. Mitt tjuvlånande gick inte obemärkt förbi med andra ord, men jag har lovat att ersätta dottern med en ny iskula, något som jag ser fram emot då detta erbjuder en del pysseltillfällen. Jag har sett iskulor med färgat vatten som var rätt effektfulla. Kanske blir det något sådant framöver?

1 kommentar:

  1. Läcker ljusstake med möjlighet till variation!! Det öppnar ju upp för lite kreativa övningar! Ha ha ska bli spännande och se vad du hittar på för isexperiment framöver!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!