.

lördag 7 december 2013

Nålfiltad julkula


Jag älskar varje gång jag hittar ett nytt nålfiltspyssel. Nu har jag löpt amok på en styrolitboll och jag tänkte visa hur enkelt det är för de av er som inte vet det.


Man tar en styrolitboll, lite färgad ull och en nålfiltningsnål (den har små, små hullingar). Man sticker nålen upp och ner genom ullen och in i bollen. Ullen fastnar av detta. Ju fler gånger man sticker desto mer fastnar det. Jag gjorde en blå himmel och sedan grön mark.


Sedan gör man dekorationer. För att göra en stjärna tog jag lite gul ull och nålade fast det. Det går mycket mindre ull än man tror.



Sedan gjorde jag en måne, lite träd och hus.


För att kunna hänga upp min kula tryckte jag fast en ögla med lite lim överst på bollen.


2 kommentarer:

  1. Tjusigt! Tänkte först att det var en jordglob när jag såg bilden i min läslista. Det hade också varit en kul grej!

    SvaraRadera
  2. Åh, så fin!! Fick mej att tänka på Tusen och en natt.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!