.

tisdag 27 november 2012

Nålfiltning


Jag tänkte visa hur man nålfiltar för de av er som inte vet vad detta är. Jag har själv alldeles nyss upptäckt denna förträffliga hobby och är omåttligt fascinerad av den. Det som fascinerar är hur lätt ullen fastnar genom att man trycker nålen genomullen och underlaget. Hullingar på nålen gör att ulltrådarna hakar fast i varandra. Svårare än så är det inte.

Tack vare Tyg och otyg fick jag flera tips om vad man kan tänkas nålfilta på. Jag tog fasta på grytunderlägg och har virkat ett runt grytunderlägg i ull som jag maskintovat. Tyvärr var jag inte så noga med att räkna maskökningen så det blev lite vågigt. Jag tänkte nog att det skulle rätta till sig i tovningen, men här kan man tala om att ett litet fel blev större. Grytunderlägget får nog agera provbit när jag vill prova att nålfilta något nytt.

Nåväl, här har jag börjat med att lägga ut en tuss ull på mitt underlägg. Du måste ha en särskild nålfiltningsnål och ett underlägg av t ex skumgummi så att inte nålen stöter mot hårt underlag. Både ullen och det du ska filta fast i måste vara av ylle. Har du nål, ull, skumgummi och något i ylle är det bara att börja filta.


Sedan sticker man nålen genom ullen och därmed hakar ullen fast i underlaget.


Stick igen och igen och igen för att få den att fästa allt mer. Endast en liten tuss sticker nu ut och återstår att filta fast.


Till slut har man en prick som sitter helt fast. Tycker man att den blivit ojämn på något sätt är det bara att nålfilta fast mer ull på det ställe där det är för lite. 


Färdigt. Enklare och roligare kan det knappast bli. Detta gjorde jag tillsammans med min dotter som tyckte det var roligt, ända tills hon stack sig på nålen och inte ville vara med mer, trots lock och pock. Man kan sammanfatta det hela med att det är barnsligt enkelt och roligt tills man sticker sig. På You Tube kan du se nålfiltning "live", t ex här där det blir fina julgranskulor, säsongsriktigt. Detta är mitt bidrag till Husmorsskolans symöte denna vecka.

6 kommentarer:

  1. Tack för inspiration, har länge velat prova på men inte kommit mig för... men nu kanske!

    SvaraRadera
  2. Bra instruktion, har alltid trott att det var mycket svårare men vågar din dotter prova så vågar kanske även jag.

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det kul med tovning och nålfiltning!!
    Var ett tag sedan jag gjorde något, men kommer säkerligen tillbaka till det en dag igen!
    Är lite sugen på att sticka mig tofflor och maskintova och kanske dekorera sen.
    De jag gjorde i förra omgången har jag slitit ut, efter några kalla vintrar och flitigt användande.
    Här hittade jag mönstret jag nyttjade:
    http://froken-c.blogspot.se/2007/12/finaste-tofflorna.html
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Aha är det så man gör. Det borde ju provas :)

    SvaraRadera
  5. Aldrig testat själv men såg det för första gången 2005 kommer jag ihåg;-). Oj vad tiden gå nog bäst att jag testar snart tror jag, tovat en del på traditionellt sett men tycker det blir mycket finare med nål.
    Ha en fin kväll!

    Kram från Sabina

    SvaraRadera
  6. Provade detta i helgen för första gången :) Skoj!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!