.

onsdag 18 juni 2014

Virkad luftballong / Crocheted hot air balloon


Sommaren är ju luftballongernas tid och här är min variant. Jag utgick från Järbos mönster men ändrade lite. Luftballongen blev större och istället för att fylla den med vadd gjorde jag den ihålig, blåste upp en riktig ballong inne i den och stärkte den sedan med trälim blandat med vatten. Enligt mönstret skulle det ju vara små virkade figurer i den men där tog tålamodet slut och Herr Räv fick istället ta plats och stiga till skyn. Fler handgjorda saker finns på hos Creative Jewish Mom.


I found this hot air balloon in one of Järbo's patterns, good if you understand Swedish. I changed the pattern somewhat. I made by balloon hollow and blew up a real balloon inside it before painting it with a mix of white glue and water to make it starched. According to the pattern there were also a couple of crocheted passengers but I wasn't patient enough to do the little fellows an let Mr Fox run the balloon instead. Se more handmade stuff at Creative Jewish Mom.

2 kommentarer:

  1. love this, adorable! thanks for sharing on craft schooling sunday!

    SvaraRadera
  2. Men åh så fin!! En sådan skulle jag vilja göra till mitt lilla bafnbarn!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!