.

lördag 13 december 2014

Om olika degar / Clay houses


Nu tänker man ju ibland att gräset är grönare på andra sidan och att det finns en massa läckra recept på hemgjord lera på nätet. Och ibland kan man bli frestad att prova dessa eftersom trolldeg är så vanligt och inte blir så himla bra egentligen. Jag provade både "white dough" och "porcelain clay" som verkade tip top. Den vita degen blev jättefin i färgen men smulade enormt efter någon minut och blev värdelös att jobba med. Porslinsleran som gjordes på bl a skol-lim skulle vila över natten i kylen och morgonen efter var den en stenhård klump som man inte kunde jobba med alls. Helt värdelösa recept.

Så det blev till att använda trolldegen, men en gnutta olja och citronsyra. Har ingen aning om varför man sätter citronsyra men det stod i receptet så jag följde det. Blev hur fin och smidig som helst och den håller att jobba med i timtals. Några av figurerna har jag redan visat, de hamnade på adventsljusstaken. Här är mina små hus som jag nu målat. Idén till dem hittade jag hos Rodica som gör de sötaste små hus.


Om jag gör hus igen ska jag nog tänka på att få undersidan helt rak så att de kan stå själva, för det klarar inte mina hus nu. De kommer att få luta mot fönsterkarmen i vardagsrummet för att hålla sig uppe. Angående de degar som jag just sågat får jag väl ändå som en brasklapp påpeka att ni säkert har större skicklighet när ni tillreder dessa degar än vad jag hade. Det är säkert inte fel på recepten utan ett handhavandefel. Men jag kommer hädanefter att hålla mig till den gamla hederliga trolldegen. Se fler hemgjorda saker på Craftschooling Sunday.



Craftschooling Sunday is back after Christmas holidays! This time I display my houses made of dough inspired by Rodica who makes the cutest little houses. I tried both porcelain clay and white dough and both failed miserably. The former turned into a solid ball, hard as a rock and impossible to form. The latter has a nice white colour but crumbled horribly. So I had to retreat to the good old fashioned salt dough and I could work with it for hours without problems. I later dried my houses in the oven and painted them. 


But do not be put off trying the two doughs I mentioned, I am sure you will succeed better than I did. The problem is most likely not in the recipe but how well you read the instructions.

2 kommentarer:

  1. Sympatiska hus!! Känns som i trakterna av Gamla stan. Tack också för degrecenssionen!

    SvaraRadera
  2. Vilka mysiga hus! Sådana vill jag också göra!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!