.

lördag 26 november 2016

Pärlade hjärtan och julgranskulor i ull



Vi har gjort lite nya julgransprydnader i form av hjärtan och julgranskulor. Till julgranskulorna använde jag en frigolitkula som jag lindade in i ull och sedan knöt in i en nylonstrumpa innan de fick ta sig en svängom i tvättmaskinen. Då tovar sig ullen riktigt fint kring kulan. Sedan nålfiltade jag ett hjärta. Synd bara att jag endast hade en frigolitkula kvar. Man kan ju göra alla möjliga färger och mönster; snöflingor på blå botten, en tunn spiralslinga kring hela kulan, en tomte, en blå himmel med små, små stjärnor...



Istället blev det desto fler hjärtan. Jag har en gång köpt fyra röda tallriksunderlägg av röda träpärlor. Jag trodde det skulle bli en enkel match att repa upp nylontrådarna för att frigöra pärlorna men de var trädda kors och tvärs och det tog en evighet att få bort alla trådar. Jag tänkte mig att man som med en stickning eller virkning skulle kunna börja i ena ändan och så lossnade alla. Men underläggen var inget hastverk från den här sida milleniumet utan säkert något från den tiden då inte allt var slit och släng. I slutändan har jag i alla fall röda pärlor i överflöd.

Hjärtana gjorde vi genom att trä upp pärlorna på en ståltråd, formade ett O och böjde till en ögla. Slutligen tryckte vi till O:et till ett hjärta. Jag tycker de påminner lite om torkade rönnbärshjärtan.

Det röd-vita bomullssnöret tycker jag blev pricken över i:et på båda prydnaderna. Det kommer från CC hobby.


2 kommentarer:

  1. Wow vad fina de blev! Jag tänkte faktiskt också just "det där ser ut som torkade rönnbär"! Och riktigt smart tips det där med att knyta en nylonstrumpbyxa om ullen. =)

    SvaraRadera
  2. Toppenjuliga och fina!! Tack för tips om nylonstrumpa och maskin!!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!